VAB - Vakantiepakket Europa met bagage

Voor elke reis, in Europa en in België, vanaf één overnachting.

Terugbetaling van de annuleringskosten tot max. € 20.000 pp in geval van:

  • Ziekte, ongeval (tot in de 2e graad) of overlijden (tot in de 3e graad)
  • Vooraf bestaande ziektes
  • Wanneer je voor de reis noodzakelijke inentingen, om medische redenen, niet mag ontvangen
  • Bij zwangerschapscomplicaties
  • Herexamens
  • Weigering van een visum
  • Echtscheiding
  • Bij ontslag of nieuw werk
  • Moet je je reis vroegtijding stopzetten (door ziekte, ongeval of repatriëring)? Dan ontvang je terugbetaling van de resterende vakantiedagen

Personenbijstand voor elke reis binnen Europa:

  • Medische kosten in het buitenland krijg je tot € 1.000.000 vergoed, zonder vrijstelling
  • Bij een ongeval in het buitenland krijg je tot € 6.200 pp nazorg terugbetaald
  • Moet je je terugkeer uitstellen (natuurramp, epidemie, terrorisme, …), dan krijg je je overnachtingskosten terugbetaald
  • Repatriëring bij ziekte of lichamelijk ongeval is inbegrepen
  • Opsporings- en reddingskosten (onbeperkt)
  • Je bent ook gedekt bij een dringende vroegtijdige terugkeer (ernstige ziekte of overlijden van een dicht familielid of schade aan je woning)
  • Bagageverzekering tot max. waarde van € 1.250 pp (verzekering tegen diefstal, verlies of beschadiging)
VAB

VAB - Vakantiepakket Europa met Bagage

3.6 € per persoon per dag

Covid-19 coronavirus: veelgestelde vragen

Door het coronavirus en bijhorende maatregelen heb je ongetwijfeld heel wat vragen over je reizen en VAB-verzekeringen. We geven antwoord op de meestgestelde vragen. De antwoorden zijn gebaseerd op onze actuele algemene voorwaarden.

Reizen is mogelijk… maar onder voorwaarden.

Er zijn echter verschillende reisvoorwaarden per land, dus check volgende zaken goed voor je boekt en/of vertrekt: Elke Belg die meer dan 48u op reis is in het buitenland moet vanaf 1 augustus binnen de 48u voordat hij weer aankomt in België verplicht een formulier invullen. Heb je nog verdere vragen over dit formulier dan kun je hier klikken.

Wat kan VAB reisverzekering voor u doen? Hoe kunnen wij u helpen? U vindt de antwoorden op de meest gestelde vragen hieronder terug.

VAB-Annulatieverzekering (incl. reisonderbreking)

  • Ik wil mijn reis annuleren vanwege het coronavirus op mijn vakantiebestemming. Krijg ik de annulatiekosten terugbetaald?Nee, het uitbreken van het coronavirus in het land van bestemming, een negatief reisadvies of reisverbod van de Belgische overheid of een inreisverbod in het land van bestemming omwille van het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren. Het risico op ziek worden is dus geen geldige reden voor een annulatie.Naar aanleiding van de coronamaatregelen die nog steeds in vele landen gelden, raadt VAB reizigers die een reis geboekt hebben aan om de touroperator of de vliegmaatschappij waarbij de reis geboekt werd te contacteren. Zij kunnen zorgen voor een eventuele omboeking of terugbetaling. VAB bekijkt elke case apart. Heb je toch nog vragen omtrent je reis of wat je moet doen? Contacteer dan onze klantenservice of alarmcentrale.
  • Kan ik mijn reis annuleren omwille van een negatief reisadvies, reisverbod of inreisverbod? Nee, een negatief reisadvies, een reisverbod van onze overheid uit of een inreisverbod van de autoriteiten van het land van bestemming zijn geen geldige redenen om annulatiekosten terug te vorderen. De achterliggende gebeurtenis betreft meestal terrorisme, natuurramp, epidemie… Dat zijn allemaal algemene uitsluitingen in de VAB-Annulatieverzekering
  • Kan ik mijn reis annuleren indien reizen sterk af te raden is? Ja, indien het reizen enkel sterk afgeraden wordt zijn de ALGEMENE verzekeringsvoorwaarden geldig. Dus je kan omwille van een geldige reden annuleren.
    Zie algemene voorwaarden VAB reisverzekering.
  • Ik moet in België in quarantaine, omdat ik mogelijk het coronavirus heb opgelopen. Worden de annulatiekosten vergoed? Nee, quarantaine is op zich een louter preventieve maatregel. Enkel in het geval dat je effectief ziek bent – aan te tonen met een doktersbewijs -, krijg je de annulatiekosten terugbetaald conform de polisvoorwaarden.
  • Ik wil mijn reis annuleren omdat ik het coronavirus opgelopen heb voor ik op reis vertrek. Krijg ik de annulatiekosten terugbetaald? Ja, de VAB-Annulatieverzekering is geldig als je niet op vakantie kunt vertrekken wegens ziekte, op voorwaarde dat er voldaan wordt aan alle polisvoorwaarden en er geen (in)reisverbod is. Je moet de ziekte kunnen aantonen aan de hand van een doktersbewijs, net zoals bij elke andere ziekte.
  • De touroperator stelt me een vervroegde terugkeer voor. Moet ik daarop ingaan? Als de touroperator je de mogelijkheid aanbiedt om vervroegd naar huis te komen, dan is het advies van VAB om hierop in te gaan. VAB zal je geen bijdrage voor verlengd verblijf betalen als je vroeger kunt terugkeren.
  • Ik heb mijn terugvlucht gemist omdat ik op mijn vakantiebestemming in quarantaine werd geplaatst. Krijg ik deze vliegtuigtickets terugbetaald? Als je louter preventief in quarantaine werd geplaatst, dan kun je geen terugbetaling van de vliegtuigtickets bekomen. Als je door andere coronamaatregelen moeilijk of onmogelijk je reisbestemming kunt verlaten, dan vergoedt VAB je gedwongen langer verblijf voor maximaal € 75 per persoon gedurende maximaal 7 dagen. Als je je reis via een touroperator hebt geboekt, dan zal de eerste financiële tussenkomst echter steeds via hen verlopen.
  • Er geldt een negatief reisadvies, reisverbod of inreisverbod voor mijn bestemming. Kan ik een beroep doen op VAB-Reisbijstand? Neen, een negatief reisadvies, reisverbod of inreisverbod zijn een algemene uitsluiting. Er is dan ook geen tussenkomst voor gemaakte kosten in het kader van de VAB-Reisbijstand.
  • Ik ben voor lange tijd op reis in het buitenland. Kan ik gedurende de reis nog een optie 'langer verblijf' bijboeken? Neen, een optie langer verblijf kan sinds 1 mei 2020 enkel aangevraagd worden vóór vertrek.
  • Ik ben getroffen door het coronavirus tijdens mijn vakantie. Wat moet ik doen? Neem contact op met de VAB-Alarmcentrale. Onze collega’s zullen jou bijstaan om je verder te helpen.
    Je mag ter plaatse steeds naar het ziekenhuis of de dokter gaan. Indien het medisch niet is aangewezen om te reizen, kan je eventueel terugvallen op de dekking gedwongen verlengd verblijf (maximaal 7 dagen, maximaal € 75 per dag en per verzekerde). Indien onze bijstandsarts heeft geoordeeld dat een vlucht moet uitgesteld worden, kan een nieuwe (latere) terugvlucht worden geboekt. Opgelet: de situatie is momenteel erg onzeker en indien de grenzen of luchtruimen worden afgesloten, zal de latere terugvlucht veel later dan gehoopt zijn.
  • Ik ben op vakantie en voel me een beetje ziek. Mag ik langer ter plaatse blijven? De maximale dekking voor gedwongen langer verblijf blijft echter 7 dagen. Indien je niet zwaar ziek bent en toch naar huis kunt komen, raden we dat ten sterkste aan. Opgelet: als je zelf preventief, en dus zonder medisch advies van een arts of zonder verplichting van een lokale overheid, maatregelen wil treffen (zoals mondmaskers of een thermometer kopen) raden we aan om toch steeds vooraf contact op te nemen met VAB (+32 3 253 65 65) om na te gaan of er een tussenkomst is in de kosten via je VAB-Reisbijstandsformule.
  • Ik vertoon coronasymptomen voor vertrek in België, maar beslis om toch op reis te vertrekken. Ben ik gedekt bij hospitalisatie en eventuele repatriëring omwille van een coronagerelateerd probleem? Nee, een bestaande toestand voor vertrek is niet gedekt, net zoals dat bij andere ziektes het geval is.
  • Tijdens mijn verblijf verandert de kleurcode van groen naar oranje of rood. Heeft dat een impact op mijn reisbijstand? Neen, de datum van vertrek is van belang. Let wel: we doen ons uiterste best om de dienstverlening zo optimaal mogelijk te laten verlopen, maar we kunnen die niet altijd garanderen omwille van de geldende maatregelen ter plaatse, overmacht of een andere uitsluiting.